top of page
1920x1080_colour.jpg
Fästpunkt 2

HAR DU FUNDERAT PÅ HUR DU REAGERAR PÅ VISSA FÄRGER?

 

TROR DU ATT FÄRGER SPELAR EN ROLL I DIN KONTAKT MED DINA KUNDER?

En lång rad av psykologer, vetenskapskvinnor och män har studerat färger och dess betydelse. Det råder delade meningar kring hur färger påverkar oss men man kan ändå enas i att de har en stor betydelse och att de framkallar någon form av reaktion hos de flesta människor.  Visste du att seendet utgör 80% av människans alla sinnesintryck?

 

Känslan som en färg väcker hos oss är rotad i våra personliga upplevelser, vår barndom och i kulturella skillnader. Varje färg har en eller flera unika egenskaper och är så mycket mer än marknadsföring. Det är nog därför som färg och form väcker så mycket tankar och kreativitet hos oss grafiska formgivare. Det finns så mycket man kan åstadkomma med dessa byggstenar och så många olika parmetrar och effekter att välja mellan.

 

Det kan vara nyttigt och bra att känna till lite hur färgerna psykologi fungerar och framförallt lite intressant. I denna korta serie nedan om färger och vad de skapar för känsla i oss människor har vi, i kombo med olika artiklar på ämnet, hämtas information och fakta från studier gjorda av psykologen Eva Heller samt beteendepsykologen och professorn Jennifer Aaker.

1500x1500_gron.jpg

Grön är den färg som är lättast för ögat att acceptera, den ger mottagaren en lugn och uppfriskande effekt. En grön yta skapar harmoni och trötta ögon mår som bäst av att titta på grönt. I mörkare nyanser symboliserar den gröna färgen manlighet, förmögenhet och konservatism.

GENERÖS

HOPP

HARMONI

HÄLSA

1500x1500_bla.jpg

Det finns 111 nyanser av blått och det är den mest populära färgen att använda. 60% av våra svenska företag har blått i sina logotyper. Blått är nämligen den färg som allra flest människor kan tolka och som oftast väcker ett lugn och en trygghet hos betraktaren.

SYMPATI

FÖRTROENDE

INTELLIGENS

TROHET

1500x1500_rod.jpg

Röd är också en otroligt populär färg att använda inom marknadsföring. Den står ut och drar uppmärksamhet till sig och den representerar både kärlek och hat. En röd färg ökar människors puls och skapar en känsla av att något är akut eller farligt. Det finns 105 olika nyanser av rött och sedan antiken har färgen röd kopplats till överklass och rikedom.

AKTIV

KÄRLEKSFULL

MODIG

PASSION

1500x1500_gul.jpg

Gult associeras med glädje och optimism då vi påminns om solens värme och ljus. För de som är experter inom färgernas psykologi så är dock gult en motsägelsefull färg, den representerar nämligen både bra och dåligt. Optimism och förståelse samtidigt som avundsjuka och svek. Den används ofta för att dra uppmärksamhet till sig på butikernas hyllor men för mycket gult kan bli jobbigt för ögat.

GLÄDJE

KREATIVITET

VÄRME

1500x1500_rosa.jpg

En rosa färg kan kopplas ihop med en känsla av charm och artighet. Inom marknadsföring kopplar vi samman den med barn eller romantik. Rosa betraktas som en feminin färg (vilket det råder delade meningar om) som inom psykologin kan sättas samman med en känsla av frid och lugn. Det sägs att det är svårt att bli arg i ett rosa rum. Vad tror du?

STILLHET

CHARM

ROMANTIK

BARNSLIGHET

1500x1500_vit.jpg

Vit är en färg vars känsla och symbolik kan skilja sig beroende på kultur och land. I Kina står till exempel den vita färgen för sorg, medan den hos oss visar på renlighet och oskuld. Vitt representerar en början och viljan att påbörja något nytt samt ger en känsla av frid och lugn.

PERFEKTION

ÄRLIGHET

HOPP

RENLIGHET

1500x1500_lila.jpg

Lila är en lugnande färg som också kan göra oss mer kreativa, men det sägs också att en kan ska en känsla av ambivalens och att man bör undvika att måla hela rum i denna färg. Lila används ofta inom skönhetsprodukter, den symboliserar kraft och lyx men också lite tvetydighet.

KUNGLIGHET

KREATIVITET

FANTASI

LYX

1500x1500_orange.jpg

Använder man en för intensiv nyans av orange så kan den uppfattas som aggressiv. Det är en favorit inom marknadsföring då den uppmanar till köp samt att den är associerad med entusiastisk shopping. Nyansen bör då vara mjuk, vänlig och bekväm. Orange sägs stimulera mental aktivitet och vår aptit.

VÄRME

ENERGI

UTHÅLLIGHET

SPONTANITET

1500x1500_svart.jpg

Svart är en auktoritetsfärg som kan generera starka känslor, både negativa och positiva. Förutom att associeras med mörker och sorg så är den en färg som symboliserar elegans och intelligens. Svart är den populäraste färgen inom modeindustrin.

KUNSKAP

AUKTORITET

MYSTIK

KRAFT

bottom of page